22/11/2021

Daar vind ik iets van # 23

Ik heb een hekel aan….weektaken.

Er wordt momenteel veel gesproken over de eventuele achterstanden van kinderen. Ook het aanbod van leerkrachten wordt onder de loep genomen. Er wordt zelfs gesteld dat er een vast aanbod voor de cognitieve vakken (taal, rekenen, en lezen) moet komen vanuit het ministerie. Iedere school heeft de vrijheid om leerstof op zijn of haar manier aan te bieden. Natuurlijk zijn er vaste doelen, maar worden die wel bereikt? Scholen krijgen ook steeds meer vakken op hun bord. Je kunt niet alles maar bij scholen neerleggen. Maar het is wel degelijk bekend wat werkt bij kinderen en wat niet werkt.

Uit het AD van 17-11
Leerlingen de dupe van ‘flauwekul’-lessen op school:
‘Methodes deugen niet’

Scholen moeten worden verplicht betere lesmethodes te gebruiken, vindt het CDA. Dat zo veel kinderen slecht kunnen lezen, schrijven en rekenen komt doordat verkeerd wordt lesgegeven.

“Basisscholen gebruiken te veel ‘flauwekul-methodes’ waar kinderen niet goed door leren lezen, schrijven en rekenen, stelt regeringspartij CDA. Scholen moeten daarom worden verplicht alleen nog les te geven met wetenschappelijk bewezen methodes. Dit artikel is een knuppel in het hoenderhok.”

En toch geloof ik niet in het werken met weektaken. Als leerkracht dien je kinderen te zien en direct te associëren. Ze niet laten wachten in een rij aan je bureau. En wat betreft de cognitieve vakken is het beproefd om veel samen te doen en te stampen.