Ontroerend
In mijn jeugd was ik niet zo’n braaf meisje. Ik was wel lief en aardig en vriendelijk, maar ik deed dingen niet, die ik wel behoorde te doen. Zo ging ik nooit op vrijdag naar de Pedagogische Academie. Ik had het gewoonweg te druk op vrijdag. Dan begon het weekend en moest mijn huis schoon, mijn bed verschoond, mijn haar gewassen, druk, druk , druk.
Totdat de muzieklessen van de PA naar de vrijdagmiddag werden verplaatst. Ik was dol op de lessen en vooral ook dol op de docent. Ik miste geen les. Deze man liet je je verwonderen. Hij startte elke les met een aria of een stuk klassieke muziek of iets uit een film. In mijn ogen kon hij prachtig spelen en vooral ook geweldig zingen. De intro van de les duurde zeker tien minuten. Ik geniet er nog van.
Het is de kunst om kinderen zich te laten verwonderen ”dat wil ik later ook”…
Op alle scholen waar ik gewerkt heb is altijd veel aan muziek gedaan. Muziek maken is goed voor kinderen en volwassenen. Al is het “gewoon” zingen. De vakdocenten muziek die ik heb gekend waren buitengewoon inspirerend. Het is wel degelijk mogelijk om het niveau van een heel schoolpubliek van 4 tot 12 jarigen enorm te doen stijgen .Ontroerend is het als kinderen van welke leeftijd dan ook met blije gezichten zingen, canon zingen rappen, allemaal tegelijk zingen.
U kent wellicht de man Neuropsycholoog Erik Scherder
Scherder: Muziek geeft een beter leven,
Muziek beluisteren, en vooral zelf muziek máken, draagt enorm bij aan de ontwikkeling van het empathische vermogen. Daar is namelijk wél onderzoek naar gedaan. Scherder: ‘Gottfried Schlaug heeft aangetoond dat bij kinderen die musiceren de verbindingsbalk tussen de beide hersenhelften, het corpus callosum, groter wordt. Die hersenhelften gaan daardoor beter met elkaar communiceren. En dat is ongelooflijk belangrijk.’
Muziek maken is dus op alle denkbare fronten levens bevorderend. Hoe rijmen we dit met de teloorgang van het muziekonderwijs?